講演者:Dr. Daniel Saakes ( 석 다니엘 / ダニエル サークス)
Assistant Professor
Department of Industrial Design
KAIST ( Korea Advanced Institute of Science and Technology )
Designers design products for people, however in recent years people increasingly take part in the design process in various roles as inventors, designers and makers. The availability of user friendly design software, low cost digital manufacturing techniques and the internet as a shared platform for development made this possible.
Having developed various “design tools” for artist, designers and multidisciplinary design teams, I will talk about what we as “old” designers can learn from these “new” designers and how we as “old” designers can disseminate our professional knowledge to the “new” designers who do not have a formal training.
The talk will be illustrated with various examples of design tools.
日時:2015年2月26日(木) 15:00~16:30
場所:京都大学 デザインイノベーション拠点
KRPのアクセス
主催: 京都大学デザイン学大学院連携プログラム
担当者:中小路 久美代(デザイン学ユニット 特定教授)
kumiyo.nakakoji[at]design.kyoto-u.ac.jp([at]を@に変えてください)
講演者略歴:
Daniel, born in the Netherlands, studied Industrial Design Engineering (BSc and MSc) at the Delft University of Technology. In 2001 he graduated on story telling in virtual reality walkthroughs at the Dutch National High Performance Computing Center (SARA) and started as an assistant professor at the ID-Studiolab in Delft. In 2003 he developed a low cost motion capture technology to augment outdoor sports and play through sonification which resulted in two startups.
Beginning 2009 Daniel joined the Camera Culture group at the MIT Media Lab where he developed new ideas for spatial augmented reality. End 2010 he returned to the ID-Studiolab in Delft to defend his PhD research on “sketching” with materials. In Tokyo he joined the Igarashi Design Interface project and worked on design-interfaces based on inter-exchange of the physical and virtual. In the summer of 2013 he worked with professor Naemura of Tokyo University. In September 2013 he moved to the industrial design department at KAIST, (Korea Advanced Institute for Science and Technology) and founded the My Design Lab.
講演報告:
エンドユーザー自身が、発明家やデザイナー、メーカーとして、プロダクトの生成プロセスに関わるようになりつつある。本講演では、ユーザーフレンドリーなデザインソフトウェアの普及、デジタルマニファクチャリングの低価格化、共有プラットフォームとしてのインターネットの存在をその背景としてあげながら、Saakes先生が関わってこられた、アーティスト、デザイナー、さらには一般的なユーザのための様々なデザインツールをご紹介頂き、従来の専門家としてのデザイナーが、そのような新たに出現するデザイナーから何を学ぶべきかの課題について論じられた。Ikea Hackといった、企業が販売している製品の一部を分解、再構成しそれを共有するコミュニティのサイトなど、最新の社会的潮流をご紹介頂き、「デザイナー」の役割について深い議論が起こった。参加者との質疑のセッションでは、プロダクトをデザインする、という立場から、プロダクトをデザインする場やツール、環境といったものをデザインする、いわゆるメタデザイナーとしての立場への変換や、広くユーザによるデザインと専門家としてのデザイナーの関係を、家庭での調理とレストランのシェフの関係との対比することなど、デザイン学研究における今後の課題を共有する、非常に有意義な機会となった。