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General

Program for Leading Graduate Schools
“Collaborative Graduate Program in Design”
– Kyoto University Design School starts in April 2013!

博士課程教育リーディングプログラム
「デザイン学大学院連携プログラム」が始動
~京都大学デザインスクールを2013年 4月にオープン!~

Kyoto University will launch a five-year PhD leading program, Collaborative Graduate Program in Design, in April 2013, with the aim of fostering PhD students capable of designing social systems and architectures through cooperation with specialists from various fields. Based on Kyoto University’s tradition of researching in depth the essence of things from various perspectives, the program will seek to cultivate talented individuals through proactive collaboration of people from diverse backgrounds and academic disciplines.

京都大学では、5年一貫の博士課程教育リーディングプログラム「デザイン学大学院連携プログラム」を2013年4月から開始します。本プログラムでは、異なる分野の専門家と協働して「社会のシステムやアーキテクチャ」をデザインできる博士人材を育成します。多角的な視点から物事の本質を深く研究する京都大学の伝統を活かして、異なる立場・領域に属する多くの関係主体のコラボレーションによる人材育成を目指します。

This Leading Graduate School initiative is taking shape through the Design Innovation Center, which was established at Kyoto Research Park as a hub of collaboration-based education—including industry-academia-government , international, and interuniversity collaboration—for Kyoto University’s Yoshida, Katsura and Uji campuses, and the Kyoto City University of Arts. The center is managed through an industry-academia-government partnership, and makes its Field-/Problem-based Learning and Leading Projects open to society. The whole range of program activities open to the public has been named the “Kyoto University Design School,” which serves as a beacon to the world of our commitment to engage with society in leading education and research in design.

具体的には、産学官連携、国際連携、大学間連携による教育の推進を目的として、本学の吉田、桂、宇治キャンパスと京都市立芸術大学のハブとなるデザインイノベーション拠点を京都リサーチパークに設立し、リーディング大学院を可視化します。本拠点を産学官により運営し、リーディングプロジェクトや、問題発見型/解決型学習(FBL/PBL)を常時社会に開放します。このように、リーディングプログラムを対外的にオープンにした活動を「京都大学デザインスクール」と通称し、社会と共に教育研究を行う姿勢を広く世界に伝えます。

Background ⁄ 背景

Global society is seeking solutions for complex problems regarding global warming, disasters, energy, food, and population. In this leading program, we propose a Collaborative Graduate Program in Design to develop specialists capable of designing social systems and architectures in collaboration with experts from various fields. To achieve this goal, we will apply basic research in informatics and engineering to create a novel methodology of design for solving the pressing complex problems in global society. With this methodology, our experts in the Cyber (informatics, etc.) and Physical (engineering, etc.) fields will—with the collaboration of experts in management, psychology, and the arts—foster the skills needed for problem identification and solution. In short, by teaching design as a common language between different fields, we will nurture specialists who are capable of changing our society. We call such experts “+ shaped people,” meaning outstanding professionals who can collaborate with others beyond the boundaries of their areas of expertise, in contrast with “T-shaped people,” who are generalists. The goal of this program is to cultivate + shaped human resources.

国際社会は今、温暖化、災害、エネルギー、食糧、人口など複合的な問題の解決を求めています。そこで本プログラムでは、異なる分野の専門家と協働して「社会のシステムやアーキテクチャ」をデザインできる博士人材を育成します。またそのために、情報学や工学の基礎研究を結集し、複雑化する問題を解決するための、新たなデザイン方法論を構築します。これによって、Cyber(情報学など)とPhysical(工学など)の専門家が、経営学、心理学、芸術系の専門家と協働して、問題の発見と解決が行えるよう教育を行います。要するに専門家の共通言語として「デザイン学」を教育し、社会を変革する専門家を育成します。こうした人材を、ジェネラリストを意味する「T字型人材(T Shaped People)」と対比させ、専門領域を超えて協働できる突出した専門家という意味を込めて「十字型人材(+Shaped People)」と呼び、本プログラムにより養成すべき人材像とします。

In the last decade, new fields of design have been increasingly established in Japan as specialized areas of various disciplines, such as Mechanical System Design and Environmental Design. In contrast, we provide a doctoral program in general design that avoids focusing on a specific discipline. We collaborate with other universities that share this vision-including overseas institutions -such as Stanford University, Harvard University, Michigan University, Aalto University, the University of London, and Tsinghua University—as part of our unrelenting efforts to explore opportunities to create new realms of design.

我が国では、過去10年ほどの間に、専門領域に特化したデザイン専攻(機械システムデザイン専攻、環境デザイン専攻など)が多数生まれてきました。これに対し本プログラムは、専門領域に特化しない一般性のあるデザイン学博士教育を行うものです。同じ志を持つ世界の大学(スタンフォード大学、ハーバード大学、ミシガン大学、アールト大学、ロンドン大学、清華大学など)や国内の大学と連携し、デザイン学の確立に向けて不断の検討を進めていきます。

Features ⁄ 特徴

(1)A three-tiered system for establishing new fields of design and cultivating human resources through industry-academia collaboration
   デザイン学の確立と産学官連携による人材育成を狙った3層構成

The establishment of new realms of design requires a focused faculty and the formulation of a wide range of activities. To serve this need, we have organized our program into three tiers (see Figure 1).

新しい領域であるデザイン学を確立するには、フォーカスした教育陣と同時に、大きな広がりのある活動を生み出していく必要があります。そのため、本プログラムの実施組織を3層で構成します。(図1参照)

Figure 1  Organization of Collaborative Graduate School in Design(1)デザイン学大学院連携プログラムの位置づけ
(1)デザイン学大学院連携プログラムの位置づけ
Figure 1  Organization of Collaborative Graduate School in Design(2)デザイン学大学院連携プログラムの連携体制
(2)デザイン学大学院連携プログラムの連携体制

Figure 1 Organization of Collaborative Graduate School in Design
図1 デザイン学大学院連携プログラムの組織構成

First, the “Kyoto University Collaborative Graduate Program in Design” (Informatics, Architecture, Mechanical Engineering, Psychology, and Management) is the core of the education and research system for the five-year course in design. Twenty faculty members from the Graduate School of Informatics, the Graduate School of Engineering, the Graduate School of Education, and the Graduate School of Management will take part in the program on behalf of eleven departments. Moreover, the system of education and research is strengthened by the involvement of the Graduate School of Fine Arts of Kyoto City University of Arts, which oversees the arts side of the program. The second tier is the “Kyoto University Design School,” which pursues collaborative work with various disciplines associated with design (including disaster management, agriculture, nursing science, and medical science) and covers the entire range of program activities. The third tier, “Kyoto University Design Innovation Consortium” will be established as an assembly of design entities for supporting this leading program.

まず、デザイン学の5年一貫教育を担当する「京都大学デザイン学大学院連携プログラム」(情報学、建築学、機械工学、心理学、経営学)を教育研究指導体制の中核とします。京都大学では、情報学研究科、工学研究科、教育学研究科、経営管理大学院から20名のプログラム担当者が、参画11専攻を代表して参加します。さらに、芸術系領域を担当する京都市立芸術大学大学院美術研究科の参画によって、教育研究指導体制が強化されています。次に、デザインの対象となる領域との協業を行う「京都大学デザインスクール」(防災学、農学、看護学、医学など多様な専門領域を含む)を、広がりのある本プログラムの活動全体の通称とします。さらに、デザインの主体からなる「京都大学デザインイノベーションコンソーシアム」(国内外の企業、非営利団体、自治体など)を発足させ、本プログラムの支援体制を構築します。

(2)A design curriculum for solving social problems
   社会の実問題に取り組むデザイン学カリキュラム

In order to shape talented students into future leaders, the program offers coursework for fostering holistic views and a doctoral research program for training creativity (see Figure 2).

優秀な学生をリーダーへと導くため、本プログラムでは、俯瞰力を鍛える「コースワーク」と、独創性を育てる「学位研究」を備えています。(図2参照)

Figure 2  Curriculum of the Collaborative Graduate School in Design

The program has the following features:

  1. Comprehensive course design consisting of two types of courses: general design courses that integrate informatics, mechanical engineering, architecture, management, and psychology; and domain design courses (major and minor)
  2. Ample opportunities for exchange of students through Overseas Research Internships (on an individual basis) supported by an international network of collaboration
  3. The introduction of Field Internships (on a team basis) as a new endeavor to exploit the power of field education
  4. Field-based Learning (FBL) and Problem-based Learning (PBL) by student teams that transcend the boundaries of expertise
  5. Academia-industry (-government-public-citizen) collaboration based at the Design Innovation Center, which includes a Future Center (open innovation facilities)
  6. Doctoral research in leading projects dealing with real-world problems under the supervision of multidisciplinary advisory committee

Figure 2 Curriculum of the Collaborative Graduate School in Design
図2 デザイン学大学院連携プログラムのカリキュラム

図1 デザイン学大学院連携プログラムの組織構成(1)デザイン学大学院連携プログラムの位置づけ
(1)デザイン学大学院連携プログラムの位置づけ
図1 デザイン学大学院連携プログラムの組織構成(2)デザイン学大学院連携プログラムの連携体制
(2)デザイン学大学院連携プログラムの連携体制

Figure 2 Curriculum of the Collaborative Graduate School in Design
図2 デザイン学大学院連携プログラムのカリキュラム

First, the “Kyoto University Collaborative Graduate Program in Design” (Informatics, Architecture, Mechanical Engineering, Psychology, and Management) is the core of the education and research system for the five-year course in design. Twenty faculty members from the Graduate School of Informatics, the Graduate School of Engineering, the Graduate School of Education, and the Graduate School of Management will take part in the program on behalf of eleven departments. Moreover, the system of education and research is strengthened by the involvement of the Graduate School of Fine Arts of Kyoto City University of Arts, which oversees the arts side of the program. The second tier is the “Kyoto University Design School,” which pursues collaborative work with various disciplines associated with design (including disaster management, agriculture, nursing science, and medical science) and covers the entire range of program activities. The third tier, “Kyoto University Design Innovation Consortium” will be established as an assembly of design entities for supporting this leading program.

まず、デザイン学の5年一貫教育を担当する「京都大学デザイン学大学院連携プログラム」(情報学、建築学、機械工学、心理学、経営学)を教育研究指導体制の中核とします。京都大学では、情報学研究科、工学研究科、教育学研究科、経営管理大学院から20名のプログラム担当者が、参画11専攻を代表して参加します。さらに、芸術系領域を担当する京都市立芸術大学大学院美術研究科の参画によって、教育研究指導体制が強化されています。次に、デザインの対象となる領域との協業を行う「京都大学デザインスクール」(防災学、農学、看護学、医学など多様な専門領域を含む)を、広がりのある本プログラムの活動全体の通称とします。さらに、デザインの主体からなる「京都大学デザインイノベーションコンソーシアム」(国内外の企業、非営利団体、自治体など)を発足させ、本プログラムの支援体制を構築します。

(2)A design curriculum for solving social problems
   社会の実問題に取り組むデザイン学カリキュラム

In order to shape talented students into future leaders, the program offers coursework for fostering holistic views and a doctoral research program for training creativity (see Figure 2).

優秀な学生をリーダーへと導くため、本プログラムでは、俯瞰力を鍛える「コースワーク」と、独創性を育てる「学位研究」を備えています。(図2参照)

図2 デザイン学大学院連携プログラムのカリキュラム

本プログラムは、以下の特徴を備える。

  1. 情報学、機械工学、建築学、経営学、心理学を結集したデザイン学共通科目と、デザイン学領域科目(主領域・副領域)から成る網羅的な科目設計。
  2. 国際連携ネットワークに支えられた海外インターンシップ(個人単位)による豊かな学生交流。
  3. 「現場の教育力」を活用するフィールドインターンシップ(グループ単位)の新たな導入。
  4. 専門領域を超えた学生チームによる問題発見型学習(FBL)と問題解決型学習(PBL)。
  5. フューチャーセンター(オープンイノベーション機能)を有するデザインイノベーション拠点をハブとした産学(官公民)連携。
  6. 社会の実問題を扱うリーディングプロジェクトの中での、複数アドバイザ制度に基づく博士研究。

Figure 2 The Curriculum of Collaborative Graduate School in Design
図2 デザイン学大学院連携プログラムのカリキュラム

The coursework is designed to cultivate a holistic view and consists of general design courses and domain design courses (major) for the master’s program, and domain design courses (minor) and overseas and field internships for the doctoral program. The general design courses are: 1. Abstract Design Theory—which allows students to discuss what design is; 2. General Design Theory—which explores the basis of cross-disciplinary design, including design of artifacts, markets, organizations, communities, and information; and 3. General Design Method—which covers tools that support cross-disciplinary design, such as ethnography, data analysis, modeling, and simulation. The domain design courses consist of five specialized disciplines: informatics, mechanical engineering, architecture, management, and psychology. These subjects may be taken as minor studies. The Overseas Research internships and Field Internships are aimed at developing international and practical skills and cultivating a holistic view. The field internships, which are a new endeavor to exploit the power of field education, send teams of students from various specialties to work together in the field for several months.

俯瞰力を鍛えるコースワークは、博士前期課程におけるデザイン学共通科目とデザイン学領域科目(主領域)、博士後期課程におけるデザイン学領域科目(副領域)と海外やフィールドにおけるインターンシップなどから構成されます。デザイン学共通科目の講義は、①デザインとは何かを議論する「デザイン方法論」、②人工物、情報、組織・コミュニティのデザインなど、広領域のデザイン論、③エスノグラフィ、データ分析、モデリング、シミュレーションなど、現場の問題理解のための「フィールド分析法」から構成されます。一方、デザイン学領域科目は、情報学、機械工学、建築学、経営学、心理学の5領域の科目からなり、副領域としても履修可能とします。博士後期課程では、海外インターンシップやフィールドインターンシップによって、国際的かつ実践的研究の感覚を磨き俯瞰力を高めます。特にフィールドインターンシップは、「現場の教育力」を活用する新たな試みで、専門領域の異なる学生がチームを構成し、数か月フィールドに滞在して活動するものです。

The graduate degree research portion of the program cultivates creativity and is conducted in the following three stages: 1. Field-based Learning and Problem-based Learning (FBL/PBL) in the master’s course, 2. Open Innovation Practice, and 3. Leading Projects as doctoral research in the doctoral course. In the master’s course, students take two types of research courses: FBL for identifying problems in society and PBL for solving problems. Half of the training topics are real-world problems that faculty members are researching, such as dissemination of renewable energy and redesign of urban areas, while the other half are challenges raised by companies, local governments, non-governmental organizations, or communities. The students, acting as a team of emerging specialists, endeavor to resolve these problems based on collaboration with the individuals or groups that raised them. In the second stage, students undergo Open Innovation Practice with various professionals, with their role shifting from being members of a team of emerging specialists to being facilitators who manage a team of professionals. In the third stage, the students take part in the industry-academia-government leading projects as doctoral research, under the supervision of multidisciplinary advisory committee.

独創性を育てる学位研究は、博士前期課程における問題発見型/解決型学習(FBL/PBL)、博士課程後期におけるオープンイノベーション実習、博士研究を行うリーディングプロジェクトという3段階の実践教育の中で行います。まず博士前期課程で、実社会に内在する課題を抽出する問題発見型学習(FBL: Field-Based Learning)と、実社会の問題に対して解を見出す問題解決型学習(PBL: Problem-Based Learning)を実施します。演習テーマの約半数は、教員が取り組む実問題を実習化したもので、『再生可能エネルギーの普及』や『都市エリアのデザイン』など本格的なものです。他の半数は、企業、自治体などから持ち込まれる実問題を演習化したもので、学生はテーマ提供者の協力を得て、「専門家の卵」として課題に取り組みます。その後、学生は、多様な専門家と共にオープンイノベーション実習を体験します。ここでの学生の役割は、専門家の卵ではなく、専門家チームをマネジメントをする「ファシリテータ」です。さらに博士研究を、産学官のリーディングプロジェクトに参加し、複数のアドバイザの指導(複数アドバイザ制度)の下で行います。

(3) Design Innovation Center for industry-academia-government collaboration
    産学官連携のためのデザインイノベーション拠点

We established the Design Innovation Center at Kyoto Research Park as a base for carrying out practices and projects of the leading program, and as a centrally located hub for Kyoto University’s three campuses (Yoshida, Katsura, and Uji) and the Kyoto City University of Arts (see Figure 3). The center is also open to students and faculty members from our exchange partner universities, so that it can serve as an environment where people of diverse nationalities -inspire one another toward intellectual advancement. We have also created a collaborative campus system that links the center with Kyoto University’s three campuses and the Kyoto City University of Arts in order to enable students to remotely attend lectures and to support the implementation of geographically distributed collaborative projects.

リーディングプログラムの実習やプロジェクトを行う教育研究環境として、分散した京都大学のキャンパス(吉田・桂・宇治)と京都市立芸術大学のハブとして、地理的にもその中心に位置する京都リサーチパーク内にデザインイノベーション拠点を設置し、本プログラムの推進拠点とします。(図3参照)さらに、同拠点を国際的に開放し、交流先大学の学生・教員の滞在する場とすることにより、国際的に切磋琢磨し刺激し合うことのできる環境とします。また、京都大学の吉田、桂、宇治キャンパスや京都市立芸術大学と拠点を結ぶキャンパス協働システムを整備し、遠隔地からの受講や、地理的に分散した共同作業の実施を可能とします。

(1)拠点が立地する京都リサーチパーク9号館
(1)拠点が立地する京都リサーチパーク9号館
(2)サマーデザインスクールの様子(2012年9月)
(2)サマーデザインスクールの様子(2012年9月)

Figure 3 Design Innovation Center
図3 デザインイノベーション拠点

The FBL and PBL courses, in which students build teams to solve challenges, are also open to business-people and art students. The leading projects (joint research laboratories, academia-industry-government-public-citizen projects, and emerging projects), which tackle challenging real-world problems and form the basis of doctoral research, are conducted at the Design Innovation Center. We will also open a Future Center at the Design Innovation Center as a bridge between industry’s problems and academic research. Each real-world problem brought to the Future Center for resolution will be tackled by professional team formed for open innovation, with trained students acting as facilitators.
 
The creation of new models of industry-academia-government collaboration is a prerequisite for cultivating human resources who can lead society -with their in-depth expertise and ability to cooperate with others. Through our program, we seek to develop new models that are rooted in Japanese culture and tradition, using the Design Innovation Center as the core of industry-academia-government collaboration.

特に、学生がチームを形成して取り組む問題発見型学習(FBL)や問題解決型学習(PBL)は、本プログラム学生だけでなく社会人や芸術系学生にも開放します。また、博士研究を、社会の実問題に挑戦するリーディングプロジェクト(共同研究講座、産学(官公民)プロジェクト、萌芽的プロジェクト)は拠点を中心に実施します。さらに本拠点にはフューチャーセンターを置き、産の抱える問題と、学の教育研究の橋渡しを行います。具体的には、フューチャーセンター経由で持ち込まれた実問題毎に、オープンイノベーションのための専門家チームを構成し、訓練した学生をファシリテータとして参加させます。
 
また、深い専門性を備えつつ横連携できる人材を育成し社会の原動力とするためには、新たな産学官連携モデルを生み出すことが必要です。本拠点を、大学と企業の双方に接する産学官連携の中核とし、日本の風土や文化に根差したモデルの構築を目指して行きます。