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Michio Nomura / 野村 理朗

Associate Professor, Graduate School of Education

教育学研究科 教育科学専攻・准教授

PROFILE

Research Field

認知心理学、認知脳科学、遺伝子学
Cognitive Psychology, Cognitive Brain Science, Genomics

 

Research Topic

遺伝子と環境の相互作用、対人コミュニケーション、感情認識、自己制御の心理/生物学的基盤
Dynamics of gene-environmental interaction, Human communication, Emotion recognition, Biological substrates of self-regulatory control

 

Lecture

認知デザイン特論、心理システムデザイン演習I , II、脳機能デザイン演習


MESSAGE

遺伝と環境の相互作用メカニズムの解明を目指して - 野村研究室
社会的な事象は多様で多彩であり,その認知的評価にかかわる心理・生物学的な機構は個人間の分散が大きいことを特徴とします。そうした個人差は生体内に存在する遺伝子によって方向づけられるとともに,環境からの入力によって刻々と変化することから(gene-environmental interaction), 遺伝と環境の両者への包括的理解は,社会環境のデザインにおいてユニークかつ重要な視点を提供するものと考えます。こうした問題意識のもと,私の研究室では,認知心理学実験,脳機能画像化法(fNIRS・fMRI)さらには遺伝子解析等の実証研究により,認知機能に関わる階層性(分子・神経システム、行動、社会)の包括的解明を目指しています

Whether and how a wide range of factors such as developmental, genetic, socio-environmental, and all of these interactive mechanisms are involved in psychological process? Nomura Laboratory addresses these questions employing a variety of methods such as brain imaging (fMRI, NIRS), genotyping and behavioral paradigms. In addition to bridge the gaps between psychology, neuroscience and molecular biology, overall goal of the lab is to create a new research field in human sciences.

 


MY PHOTO

個人差(個性)を支えるゲノム・エピゲノム(遺伝-環境)基盤の解析

個人差(個性)を支えるゲノム・エピゲノム(遺伝-環境)基盤の解析

遺伝子解析システムの一部

遺伝子解析システムの一部


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